10 de març 2008

El dia a dia dels nostres barrufets - Capítol II: P4

Amb l’objectiu que els pares i mares d’infantil es puguin fer una idea del que els nostres fills i filles podran assolir a final de cada curs i al final del cicle d’infantil, avui publiquem la segona part de la sèrie de tres capítols sobre el programa educatiu del cicle infantil de La Salle de Tarragona. Tal com ja vam fer en el primer capítol, també ara hem volgut recollir les propostes de les tutores per ajudar els nostres nens i nenes durant cada etapa.

Programa educatiu
El programa de P4 està enfocat al assoliment dels següents ítems a nivell de llenguatge i matemàtiques:

- reconèixer de totes les lletres de l’alfabet (tant minúscules com majúscules)
- saber escriure el seu nom i els cognoms
- reconèixer els noms dels companys
- reconèixer els números del 1 al 6 (per definir i fer agrupacions)
- fer petits problemes de sumes i restes (2+2=4)

A partir d’aquest curs 2007-2008, s’ha incorporat el desdoblament dels grups (es separa la classe en dos durant les hores de gimnàstica) per poder treballar el llenguatge en grups més reduïts.

A P4 es fa la introducció de l’ordinador. L’objectiu és que mitjançant jocs educatius els nens i nenes aprenguin a familiaritzar-se amb el ratolí.

Es fa una sortida per trimestre: entre altres al Museu d’Art Modern, a un espectacle de titelles al centre Cívic de Sant Pere i Sant Pau.

Projectes d’innovació educativa:
PROJECTE “ULISSES": el conill Ulisses estimula cada matí els nens i nenes amb imatges relacionades amb la temàtica de la setmana amb l’objectiu de familiaritzar els nens de manera visual amb conceptes i procediments. (exemple. La setmana que visiten el Museu d’Art Modern Ulisses porta fitxes d’escultures, pintures, etc.)

L’abella: cada setmana un nen o nena és el/la protagonista de la setmana. El cap de setmana prepara amb els pares un àlbum de fotos de quan era més petit i una motxilla plena de joguines, llibres,... per ensenyar als nens i deixar a la classe. Durant aquesta setmana el protagonista serà el/la ajudant/a oficial de la senyoreta.

Suggeriments pels pares:
També a P4 les tutores esperen comptar amb el suport dels pares i mares per complementar l’aprenentatge dels nens.

Per reforçar les lletres, es proposa jugar a tallar lletres de revistes, diaris, ... i formar paraules senzilles relacionades amb les temàtiques que estan tractant a l’escola (hivern: fred, guants, pluja, etc.). Quan passegem pel carrer ens podem fixar en els cartells i jugar a reconèixer les lletres tant majúscules com minúscules.
A nivell de números, es proposa incorporar de forma natural les sumes i restes. Exemple: 2 euros + 3 euros són 5 euros. Es pot aprofitar la compra del pa per jugar.

Per complementar aquestes propostes, des del pati dels petits us adjuntem un link amb 15 activitats senzilles que ens poden ajudar amb l’aprenentatge dels nostres fills i filles.